1037 Budapest, Bécsi út 54.
+36 1 430 0592

Vision Therapy (VT)

A minap megismerkedhettem a Vision Therapy-val (Szempátia Látás Fejlesztés), amelyet most az olvasókkal is szeretnék megosztani.

A Magyarországon még ismeretlen dolognak számító terápia az Egyesült Államokban hosszú múltra tekint vissza. Hazai, és eddig még egyetlen képviselője Dömötör Dóra optometrista, gyógypedagógus, aki tanulmányait maga is az USA-ban végezte.

A Vision Therapy ( VT ), angol kifejezés melynek tartalmi fordítása: látókéreg stimulációs fejlesztő tréning. Ez a program az optometria (látásvizsgálat) azon része, mely a vizuális részképességek fejlesztésével segíti látórendszerünk hatékony működését azzal a céllal, hogy:

 

  • fejlesszék a látási részképességeket, melyek szükségesek a jobb eredmény eléréséhez az iskolában, munkában, játékban, sportban.
  • növeljék a feladatmegoldó képességet a folyamatos vizuális erőfeszítést igénylő feladatok esetében. 

 

Általánosságban elmondható, hogy vizuális világban élünk, ami agyunk működésére is hatással van. A mai gyerekek egyre inkább a jobb agyféltekéjüket használják.

 

A szem vizsgálata iskolába lépés előtt minden gyermeknél ajánlott.

A tanulás során a látószerv fokozott igénybevétel alá kerül. Az olyan gyerekek, akiknél nem derül ki idejében a szem fénytörési rendellenessége, az iskolában, és később esetleg munkájuk során is komoly problémákkal fognak küzdeni.

Leggyakoribb hibák, hogy olvasásnál az egyes sorokat elmosódva, vagy hullámosan látják,  nagyon lassan és bizonytalanul olvasnak, egyes írásjeleket lehagynak, nehezen koncentrálnak, gyakran fáj a fejük, vagy akár kettős látásuk is lehet. Ezek a gyerekek elképzelni sem tudják, hogy milyen a jó látás. Gyakran fordul elő náluk, hogy nagyon közelről nézik a szöveget, esetleg valamelyik szemüket eltakarják, vagy folyamatos fejbeállítással próbálnak korrigálni. A lényeg, hogy számukra az olvasás, írás és tanulás soha nem lesz kellemes időtöltés.

 

Hogy mindez kiderüljön a VT először egy több kérdésből álló felméréssel kezdődik, amelyek a gyermek általános fejlődésére, iskolában felmerülő tanulási problémáira, teljesítményére, képességére is kiterjednek.

A terápiára érkezők általában már gyerekszemészeten átestek előtte egy szemvizsgálaton, így ide a már megfelelő szemüvegben érkeznek.

 

Nem elég azonban egy hagyományos vizsgálat!

Egy általános szemészeti vizsgálat során megnézik a látás élességét távolra, valamint a szemek anatómiai, fiziológiai állapotát. A közeli látás ellenőrzése sok esetben sajnos elmarad. Joggal kérdezhetnénk, hol, milyen tevékenységnél vannak a problémák, egy tanulási zavarral küzdő személynél? Természetesen a közelre látásnál.  A VT során ezért mind a távoli, mind a közeli látás ellenőrzésre kerül.

 

A látás kontrollálása után következik a Polateszt-vizsgálat. Ez a kétszemes látást vizsgálja.

A Polateszt-vizsgálat során polarizált ábrákat kell nézni, amely különválasztja a jobb és bal szem által látott képet. A vizsgálattal a kétszemes együttlátásnál felmerülő esetleges aszimmetriákat, az úgynevezett szemizom egyensúlyi problémákat (heterophoria) lehet kimérni.
Normális látás esetén a tárgyakról visszaverődő fénysugarakról mindkét szemünk, az agy segítségével egy éles képet alkot. Ez a kétszemes együttlátás szükséges ahhoz, hogy térlátásunk megfelelő legyen.

A látás tehát egy folyamat. Ehhez szemeinket minden irányba mozgatnunk kell, a különböző távolságokban lévő dolgokra váltakozva fókuszálnunk kell.

 

A Polateszt-vizsgálat az alábbi tünetek esetében lehet javasolt:

  • fejfájás
  • szemfáradékonyság

     

  • számítógép okozta panaszok

     

  • térérzékelési zavar

     

  • tanulási nehézségek

     

A tünetek csökkentése, megszüntetése érdekében gyakori a hasábos szemüveg (prizmás korrekció) felírása, amely tehermentesítő hatása révén tud segíteni.

A vizuális képességek fejlesztése magában foglalja a két szem együttes és egyben eredményes használatának megtanulását is. A Vision Therapy (VT) és a mögötte lévő filozófia, azoknak a részterületeknek a szerepét emeli ki, amelyekből összeáll maga az eszköz, a látás. Ezen képességek, adottságok, hatékonyságát teszteli, vizsgálja.

 

A kapott  vizsgálati eredmények alapján összeállítja azt a gyakorlatsort, amivel ezeket a részterületeket fejleszteni lehet. Célja, hogy egyensúlyba hozza az adott területeket. Visszamegy az alapokhoz, és mintegy újra építi a vizuális rendszert. (Leonard J. Press, 1997:9)

 

A VT egy olyan gyakorlatsorra épül, amely szem külső és belső szemizmait célozza meg, így tud belépni magába a vizuális rendszerbe. A gyakorlatok játékosak, hol könnyebbek, hol kissé nehezebbek. A terápia során a gyakorló, és sok esetben a szülői is elsajátítja a feladatokat, amelyeket  napi szinten végezni kell. A gyakorlás  kb. 20 percet vesz igénybe. Eredmények általában  6-8 hónapos munka után mutatkoznak. Kéthetes ritmusban történik a gyakorlatsorok cseréje, hogy elkerüljük a monotóniát. Az egyes gyakorlatokhoz szükséges eszközöket nem kell megvásárolni, ezeket mindenki kölcsön kapja. Egyes eszközök házilag is jól elkészíthetőek. A feladatok egyénre szabottak, hiszen nincs két egyforma ember.

 

A VT nincs életkorhoz kötve. A tréning nem változtatja meg a meglévő szemüveg dioptriáját, véletlenül sem összekeverendő a „dobd el a szemüveged” programokkal!

 

Úgy érzem, hogy a jövőben nálunk is nagy lesz az érdeklődés a VT iránt, amely új lehetőségeket kínál a vizuális világunk tökéletes átéléséhez.

Bővebben a VT-ről a www.szempatia.com oldalon.